CD Projekt z radością informuje, że do planu wydawniczego trafił Football Manager 2013 – najnowsza cześć bestsellerowej serii. Nowy Football Manager nie jest jedynie większy, lepszy i bardziej realistyczny od poprzedników. To również nowatorskie rozwiązania, które pozwolą jeszcze bardziej cieszyć się najsłynniejszym symulatorem zarządzania drużyna piłkarską.
Ogłoszony przez Sports Interactive oraz Segę, Football Manager 2013 robi olbrzymi krok naprzód w rozwoju znakomicie sprzedającej się serii.
Poza licznymi ulepszeniami klasycznych elementów znanych z poprzednich części, Football Manager 2013 wprowadza szereg radykalnych zmian i innowacyjnych trybów, które – dla niektórych – zrewolucjonizują sposób, w jaki do tej pory grano.
Być może najbardziej znaczącym elementem będzie zupełnie odnowiony tryb Klasyczny zwany w szeregach Sports Interactive jako FMC. Oferuje on, po raz pierwszy w długiej i pełnej sukcesów historii Football Managera, alternatywne, wymagające mniej czasu podejście do gry. Nowy tryb ułatwia prowadzenie klubu i pozwala graczom skupić się na podstawowych aspektach walki o mistrzostwo.
„Wprowadzenie FMC jest dużym krokiem naprzód w ewolucji serii Football Manager” – stwierdził Miles Jacobson, dyrektor Studia Sports Interactive. „Przez ostatnie lata stało się dla nas jasnym, że jest duża grupa osób, która chciałaby zagrać w Football Managera, ale zwyczajnie nie może poświęcić mu tyle czasu, by w pełni cieszyć się naszą produkcją. Nawet niektórzy pracownicy SI znaleźli się w takiej sytuacji ze względu na np. obowiązki rodzinne. Postanowiliśmy zatem znaleźć sposób, by gracze z ograniczonym wolnym czasem mogli, bez znacznego zmniejszania przyjemności z gry, w pełni wejść do świata FM. Jesteśmy przekonani, że FMC osiągnął ten cel całkowicie.
„Chciałbym jednak zapewnić naszych licznych fanów na całym świecie, że FMC nie będzie miało dominującego wpływu na grę, jaką znają i kochają. Ci, którzy pragną tego pełnego zaangażowania ze wszystkimi detalami i szczegółami, w FM13 znajdą dokładnie to, czego szukają – większą, lepszą i nawet jeszcze bardziej wciągającą wersję najlepszego symulatora zarządzania drużyną piłkarską.”
Oprócz okrojenia roli managera tak, że cały sezon można rozegrać w 8 - 10 godzin, FMC oferuje dwa sposoby gry: karierę z otwartym zakończeniem oraz tryb Wyzwań.
W trybie Wyzwań gracz stawi czoło określonym scenariuszom, które zaprojektowano, by sprawdzić umiejętności managerskie w określonym czasie, zazwyczaj pół sezonu. Wyzwania powielają różnorodne sytuacje z prawdziwego świata – czy można odnieść sukces drużyną samych dzieciaków, lub czy jest możliwe, by drużyna z samego dołu tabeli została uratowana przed spadkiem w Boże Narodzenie?
Tryb Wyzwań został po raz pierwszy zaprezentowany w Football Manager Handheld 2012 (na iPhone’a oraz Androida) i cieszył się taką popularnością, że został wprowadzony do wersji na PC i Mac. FM13 wystartuję z pięcioma wyzwaniami, natomiast kolejne będą dostępne w ciągu najbliższych miesięcy w zależności od oczekiwań graczy na całym świecie.
Poza trybem Wyzwań, FMC zawiera również dużo elementów do odblokowania, które jeśli dobrze wykorzystane, mogą ułatwić rozgrywkę, np.: menadżerowie mogą usunąć wymóg pozwolenia na pracę lub dodać kilka milionów do budżetu transferowego. Gracze mogą je odblokować poprzez zdobywanie kamieni milowych w grze lub - jeśli zechcą – poprzez ich wykupienie.
FM13 wprowadza szeroki wachlarz nowości oraz ulepszenia już istniejących elementów. Oto kilka z nich:
- Ulepszony silnik meczowy 3D.
Być może najbardziej zauważalne ulepszenie w FM13. W najnowszej części menadżerskiego symulatora wszystko na boisku i wokół niego będzie wyglądało jeszcze bardziej realistycznie; od stadionów i tłumów, poprzez ruch zawodników i na trajektorii piłki skończywszy. Szereg nowych i ulepszonych animacji zapewnia meczom większy realizm, a praca kamery sprawia, że dzień meczowy staje się bardziej telewizyjny. Zmiany wizualne opierają się na znaczącym ulepszeniu silnika symulacji meczu.
- Nowe role współpracowników.
FM13 wprowadza restrukturyzację współpracowników, w tym nowe stanowisko Dyrektora Piłkarskiego, który (jeśli to będzie konieczne) przejmie cześć obowiązków menadżera, takich jak negocjowanie warunków kontraktu, czy zerwanie umów z niechcianymi piłkarzami. Dodatkowo wzrosła liczba specjalistów, dzięki czemu menadżer ma większą swobodę w wyborze swoich pomocników.
- Ulepszona interakcja z mediami.
Interakcja pomiędzy menadżerem a mediami została rozwinięta. Od teraz menadżer może wybrać ton rozmów z dziennikarzami. Tylko od gracza zależy, jaki nastrój będzie towarzyszył rozmowom z dziennikarzami – całkowicie łagodny, a może jednak agresywny i porywczy.
- Gra sieciowa.
FM13 zmieni się również w obrębie trybu dla wielu graczy, który w pełni wykorzysta funkcjonalność systemu Steam. Pozwoli to graczom na tworzenie gier oraz rywalizację z innymi menadżerami w bardziej przystępny sposób. Ulepszona gra przez sieć zawiera również szereg opcji dostosowań i modyfikacji turniejów o puchar czy ligi. Pozostał także standardowy tryb, który umożliwia przeniesienie drużyny z trybu dla pojedynczego gracza i sprawdzenie jej w multiplayerze.
- Światowe tablice wyników.
Głębsze połączenie FM13 ze Steamem wprowadza światowe tablice wyników, co oznacza, że po raz pierwszy gracze będą mogli dokładnie zobaczyć swoją pozycję wśród menadżerów na całym świecie. Oprócz globalnego rankingu pojawi się również szereg mniejszych drabinek – każda do innego trybu gry, kraju i ligi. Rankingi wykorzystują rozbudowany system punktowania, który bierze pod uwagę różnorodne czynniki, w tym deklarowany poziom trudności, sytuację finansową klubu, a nawet płace piłkarzy, co czyni menadżerskie negocjacje jeszcze ważniejszym aspektem rozgrywki.
- Interfejs użytkownika.
FM13 szczyci się nowym interfejsem i skórką dla tryby Kariery, oraz świeżym designem trybu Klasycznego. Praca włożona w nawigację, animowany interfejs oraz nowy system wyszukiwania oznaczają, że jakikolwiek tryb wybierzesz, FM13 będzie najłatwiejszą w użyciu i najlepiej wyglądającą grą serii.
- Ulepszony trening.
W FM13 menadżerowie będą mogli zagłębić się w trening swojej drużyny, wybierając plan, który najlepiej wypełni założenia taktyczne. Treningiem można od teraz zarządzać z uproszczonego panelu, który łączy ogólne informacje wraz z detalami przygotowań. Menadżer może wybrać, czy chce przeprowadzić zwyczajny, rutynowy trening, czy preparacje pod kątem konkretnego meczu.
- Realistyczne podatki.
Jednym z istotnych czynników w prawdziwym świecie, który ma wpływ na decyzje piłkarzy są podatki, różne w każdym kraju. Również ten aspekt został uwzględniony w FM13, który zawiera obowiązujące stawki podatkowe. Będzie to miały wpływ na wybory wirtualnych zawodników np. podczas wyboru drużyny.
Football Manager 2013 zostanie wydany w polskiej wersji językowej na komputery PC i Mac jesienią 2012 r. Wiele z ponad 900 nowości i ulepszeń zostanie pokazanych w serii wideo blogów, które pojawią się w najbliższych tygodniach. Więcej informacji na www.footballmanager.com