Aktualizacja 8.3 przynosi ze sobą zupełnie nowe drzewko technologiczne, które zawiera 17 czołgów lekkich, średnich i ciężkich.
W latach początkowych, chiński przemysł zbrojeniowy korzystał z każdego rodzaju importowanego lub zdobytego sprzętu. Już pod koniec II Wojny Światowej, Chińczycy zaczęli kopiować sowieckie T-34 i utworzyli własne fabryki produkcyjne, które miały produkować tez inne modele. Wkrótce, inżynierowie „państwa środka” skonstruowali własne modele czołgów łączące ze sobą siłę „pożyczonego” uzbrojenia, często nawet przekraczającą możliwościami oryginalne produkty.
Chiński przemysł dał światu wiele modyfikacji zagranicznych modeli, jak również unikatowe projekty z ciekawą historią ich powstawania.
Od kopiowania do tworzenia
Nowo dodane czołgi mogą być podzielone na 4 grupy:
1. Czołgi zdobyte w walce, kupione lub otrzymane od sojuszników. Ta kategoria to głównie czołgi z „tierów 1 do 7.
2. Projekty, które nie otrzymały “zielonego światła” na produkcję po fazie prototypowej (wiele modeli)
3. Maszyny, które brały udział w próbach rządowych (ich nazwy zawierają oznaczenie WZ)
4. Czołgi, które weszły do produkcji masowej (nazwy kodowe Type)
Drzewko technologiczne odzwierciedla ten podział. Niskie „tiery” to głównie modele modyfikowane, które zostały zdobyte w akcjach wojskowych na innych nacjach. Średnie „tiery” to kopie czołgów sowieckich bazujące na licencjach rosyjskich. Najwyższe „tiery” to unikatowe chińskie projekty, zawierające wpływy radzieckie oraz własną myśl technologiczną.
Chińskie drzewko technologiczne zaczyna się legendarnym Renault FT-17. Eksportowy model zmodernizowanego czołgu francuskiego wiedzie nas do kolejnego europejskiego klasyka – brytyjskiego Vickersa. Tier 4 przynosi analogicznie zmodyfikowanego przez Chińczyków amerykańskiego M5 Stuarta.
Prawdziwym rarytasem wśród czołgów lekkich jest japoński Type 2597 Chi-Ha. Pierwszy w historii gry japoński czołg znajdziecie na trzecim „tierze”. Posiadający 47 mm działo jest godnym przeciwnikiem na tym poziome.
Zaczynając od “tieru” 6 I prototype 59-16, drzewko zawiera oryginalne chińskie projekty. Zwrotna i bardzo mobilna modyfikacja T-34-2, model 59-16 jest podatna na zniszczenia przez cienki pancerz natomiast ma skrętne zawieszenie oraz 76 mm działo.
Następne dwa „tiery” to zmodernizowane wersje Type-59: WZ-131 I WZ-132. Czołg lekki WZ-131 jest odchudzoną modyfikacją 59’ki z poprawioną dynamiką, drożnością i możliwością montażu stabilizatorów. WZ-132 przewyższa go mobilnością i wyborem dostępnego uzbrojenia – może zostać wyposażony w działo LB-1 lub szybkostrzelne działo 85 mm z podobną charakterystyką penetracji i lepszą celnością.
Onieśmielające czołgi średnie
Chińskie czołgi średnie znane są ze swoich dużych dział, mocno opancerzonych wież i dobrymi charakterystykami do rykoszetów.
Ta klasa zaczyna się od kopi sowieckiego T-34 i T-34-2, które znajdziecie w “tierach” 6 i 7. Dobrze oddają specyfikę chińskiej zbrojeniówki, która przekształcając je w Type 59 dodała im grubszy pancerz oraz mocne działo z dużymi obrażeniami.
Maszyny z najwyższej półki łączą w sobie zalety średnich i ciężkich czołgów. Są znacznie lepiej opancerzone od ich odpowiedników w innych nacjach i przewyższają je siłą ognia. Mają tez słabsze strony, do których zaliczyć należy długi czas celowania, słabe przyspieszenie, małą mobilność oraz niewielki zakres regulacji lufy w pionie.
Tier 9 i czołg WZ-120 reprezentują modyfikacje konstrukcji Type-59. Działo 10 poziomu, zwykle montowane w ciężkich czołgach, daje temu modelowi najlepsze uszkodzenia oraz penetrację ze wszystkich czołgów innych nacji (jedynie Centurion jest lepszy w tym aspekcie). Linię średnich czołgów chińskich koronuje model 121. Ten prototyp miał zastąpić Type-59. Ma doskonały pancerz na wieży i dużą siłę ognia, gdyż ma zamontowaną najsilniejszą, chińską armatę M62-T2 gun. Oczywiście, tak mocne działo przekłada się na sterowność i przyspieszenie czołgu.
Zwrotne czołgi ciężkie
Bazujące na sowieckim T-10, chińskie czołgi przewyższają często inne nacje w charakterystyce bitewnej. Innowacyjne konstrukcje oraz brak automatycznych ładownic sprawiły, ze te giganty są najbardziej zwrotne w całej grze.
W przeciwieństwie do sowieckich odpowiedników, czołg ciężki (tier 7) IS-2 ma poprawione opancerzenie przednie. Czołg 110 (8 tier) ma poprawioną zbroję w kształcie grotu na froncie, (dlatego też czasem nazywane są „grotonosymi”, co jest kolejną unikatową cechą chińskiej zbrojeniówki). Maszyna ma najsilniejszy pancerz frontowy z całego 8 tieru, natomiast piętą achillesową jest jej długie, boczne opancerzenie.
Tier 9 oferuje cztery warianty prototypów WZ-111. Drzewko ciężkich czołgów kończy model 113 bazujący na sowieckim IS-4. Pancerz tego modelu dorównuje IS-7, natomiast sposób prowadzenia przypomina IS-8. Połączenie cech średnich i ciężkich czołgów powoduje solidną manewrowość i wysokie szanse na rykoszety od pancerza.
Produkcja “Made in China”
Chińscy konstruktorzy adoptowali główne mocne strony sowieckich czołgów (wysokie prędkości, mocne działa) łącząc je z celnością dział, grubym opancerzeniem, płynną jazdą znaną z amerykańskich maszyn.
Stworzyli naprawdę potężne czołgi eliminując słabości oryginalnych projektów i adaptując je do potrzeb azjatyckiego ukształtowania podłoża
Mimo, iż chińskie drzewko technologiczne przypomina zestaw „ztunigowanych” czołgów innych nacji, odpowiedniki z państwa środka przewyższają je dynamiką jazdy. To unikatowe połączenie starych i nowych technologii sprawia, że średnie czołgi prowadzą się podobnie do pojazdów lekkich.
Co niespotykane w innych nacjach, chińskie lekkie czołgi można znaleźć nawet na 8 tierze. Mocne działa, szybkość, niewielkie rozmiary – to wszystko sprawia, że mają doskonałą mobilność. Nie mają automatycznych ładownic, także siła ognia jest dystrybuowana równomiernie, co w połączeniu z wspominaną już doskonałą mobilnością, przekłada się na fakt, iż lekkie czołgi są dobrymi uniwersalnymi wojownikami, którzy znajdą rozliczne role na polach bitew.