Brain Trainer
Dodano dnia 16-12-2007 14:22
Wstęp
Brain Trainer jest pierwszą pozycją na polskim rynku, która daje możliwość zwiększania sprawności umysłu. Napis na pudełku głosi: „Eksperci przyznają, że przeznaczanie dziennie od 10 do 15 minut na proste ćwiczenia i łamigłówki, to doskonały sposób na poprawienie wyników w nauce oraz zwiększenie efektywności w codziennym życiu.” . Sprawdźmy to! Nie tak szybko, nie będziemy przecież sprzeczać się z ekspertami, nie mamy do tego odpowiedniej wiedzy. Jednak jako gracze możemy bez problemu stwierdzić, czy gra nam się podoba i jesteśmy w stanie poświęcić jej dużo czasu.
Ten pierwszy raz
Gdy po raz pierwszy uruchomisz grę musisz wpisać swój pseudonim. Każdy gracz ma swój profil i dzięki temu masz pewność, że nagły spadek postępów w grach np. LOGICZNYCH to zaniedbywanie przez Ciebie ćwiczenia a nie siostrę. Grę podzielono na 4 kategorie zawierające łącznie 16 mini-gier. Każda gra zawiera dobrze wykonaną instrukcję.
Grać możesz w dwóch trybach – ćwiczeń i sprawdzaniu. Sprawdzian zapisuje twoje statystyki i umieszcza je na globalnym wykresie postępów, a ćwiczenia mają statystyki na zasadzie TOP 5 ( zapamiętanie 5 najlepszych wyników). Żeby dostać 100% punktów należy przejść daną grę bezbłędnie, mieszcząc się w określonym czasie. Żeby nie było za łatwo, każda mini-gra podzielona jest na 5 poziomów trudności. Przy niektórych mini-grach 5 poziom to MISION IMPOSSIBLE! No to zaczynamy….
I. LOGIKA
1. Kolorowe klocki
Jest to pierwsza gra, więc omówię w praktyce jak wygląda różnica w poziomach trudności. Na 1 poziomie widzimy pusta planszę 2x3 zajętą przez jednego klocka z kolorami na bokach. Klocka tego nie da się ruszyć. Naszym zadaniem jest pokryć całą planszę klockami tak żeby ich boki stykały się odpowiednimi kolorami. Jak się domyślasz nie jest to zadanie trudne i zajęłoby ci maksymalnie minutę. Zmieńmy teraz poziom na ostatni – piąty. Tutaj zobaczymy już planszę o wymiarach 4x4 z 3 klockami zablokowanymi na planszy. Zostaje nam do ułożenia 13 klocków na 13 polach co daje nam 13! = 6 227 020 800 możliwości ;) Już się przeraziłeś ?? Nie martw się, za pierwszym razem gdy włączyłem tą mini-grę na tym poziomie to nie zdołałem jej ukończyć, ale praktyka czyni mistrza…
2. Sześciokąty
Kolejna gra logiczna, tym razem zadanie wydaje się proste i na pierwszym i drugim poziome takie jest. Co za problem w końcu przełożyć kilka klocków, tak żeby każdy figura miała tylko swój kolor? Jednak kolejne poziomy nie są już takie łatwe. Trzeba wymyślić metodę żeby po przeniesieniu na właściwe miejsce 80% sześciokątów, przenieść te pozostałe co jest najtrudniejsze …
3. Sudoku
Któż z nas nie słyszał o SUDOKU? Nieważne czy znasz zasady czy nie, mając tak przedstawione Sudoku jak w Brain Trainerze musisz je polubić! Zaczynasz od planszy 4x4 mając uzupełnioną połowę pól. Fragment instrukcji: „Zadaniem gracza jest tak wypełnić wolne pola, żeby w każdym rzędzie, każdej kolumnie i każdym bloku były tylko liczby od 1 do 4.” No to wypełniamy. Żeby wygrać trzeba opracować metodę, jak zwykle w grach logicznych. Bez tego nawet 1 poziom możesz wygrać tylko metodą prób i błędów. Jeśli już opracujesz metodę, to czeka na ciebie plansza 9x9 z 9 cyframi! Nie myśl, że taka plansza jest tylko jedna. Gra za każdym razem losuje inną planszę, co w praktyce daje nieskończone możliwości grania.
I. PAMIĘĆ
1. Sekwencja
Przed sobą masz planszę 9 kolorowych kół, które podświetlają się, np. najpierw to w lewym górnym rogu, potem to lewym górnym i poniżej. Musisz po kolei klikać, tak jak gra podświetlała, na 1 poziomie wymaganie nie jest wielkie, sekwencja może wynieść maksymalnie 6 podświetleń. Na 5 poziomie plansza i ilość podświetleń do zapamiętania jest dużo większa.
2. Pary i Kształty
Są to klasyczne gry ćwiczące pamięć, zapamiętaj kolejność i odtwórz ją na planszy. Nic odkrywczego…
III. LICZBY
1. Arytmetyka
Na 1 poziomie pytania z serii 1x6=?, 8+5=? i 4 możliwe odpowiedzi. Na 5 poziomie nie jest już tak łatwo 28 /20 x 5 =?. Często zapominamy o kolejności wykonania działaniach i przez to spiesząc się często wynik okazuje się być nieprawidłowy.
2. Wstaw znaki
Analogiczne do poprzedniego, tylko zamiast wyników musimy wybrać działania arytmetyczne, za pomocą których uda się ten wynik uzyskać.
3. Sekwencja liczb
To chyba najtrudniejsze zadanie z kategorii LICZBY. Na poziomie 3 mamy podane 5 liczb w tym jedną niewiadomą, po czym pytają nas, jaka liczba pasuje w dane miejsce sekwencji? Przykładowa sekwencja: -5 6 -16 28? . Możemy się domyślać że będzie to liczba ujemna, ale tak wniosek na niewiele nam się zda, gdyż z 4 możliwości do wyboru wszystkie są ujemne . Czasami, jak już nie widać wyjścia, pozostaje nam jedynie zgadywanie…
IV. PRZESTRZEŃ
1. 4 Kolory
Zabawa w topologa. Dostajesz „mapę” ułożoną z figur i dysponujesz 4 kolorami. Musisz pokolorować ją tak, by figury tego samego koloru stykały się co najwyżej wierzchołkami. Dla ułatwienia gdy coś zrobisz źle, to krawędź figur tego samego koloru zostaje podświetlona. Ta gra na dowolnym poziomie jest łatwa gdy już wpadnie się na metodę.
2. Wybór kolorów
To niewątpliwe najciekawsza gra ze wszystkich (no oczywiście nie licząc Sudoku). Gra wydaje się łatwa. Widzimy 9 różnokolorowych kół, każde koło ma w środku kwadrat, który ma w środku koło, co daje nam 3 różne kolory na każde koło. Teraz należy znaleźć koła, które są identyczne pokolorowane, są tylko 2 takie koła. Możesz czasami patrzyć minutę i nic nie widzieć, mimo że to tylko 9 kół! Na pierwszym poziomie ta gra już nie jest łatwa ;)
3. Złóż sześcian
Nazwa mówi sama za siebie. Widzimy kolorową siatkę sześcianu i mamy odpowiedzieć, który sześcian przedstawia. Jak masz dobrą wyobraźnię 3D to dasz radę. Jak nie to ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz…
V. ZASÓB SŁÓW
1. Anagramy
Czyli ułóż słowa z literek. Jeśli nie dysponujesz obszerną wiedzą z geografii, Unii Europejskiej, literatury czy Stanów USA, to niestety, nie osiągniesz wyników lepszych niż 20%. Poziom trudności tutaj jest bardzo wysoki, ale za to jak nie masz tej wiedzy to możesz się wiele nauczyć.
2. Szybkie czytanie
Czytasz tekst np. lektury i jak go uczciwie z ręką na sercu i palcem na myszce przeczytasz to klikasz w UKOŃCZONO i podaje Twoje tempo czytania. Ciężko zgodzić się z twórcami, że po kilku takich ćwiczeniach na czytanie Twoje tempo czytania powiększy się znacznie. Jako ciekawostkę powiem, że przycisk UKOŃCZONO można kliknąć dopiero po 10 s. Twórcy gry założyli, że ktoś może tak szybko przeczytać na GŁOS [zalecają na GŁOS]…
3. Ortografia
3 różne pisownie danego słowa lub kilku słów, należy wybrać prawidłową. Jeśli dużo czytasz różnorodną literaturę to poradzisz sobie nawet z CI[Ż/RZ]BA R[Ż/RZ]y, a jak nie, to nauczysz się nowych słów, ale raczej nie zaimponujesz nimi w towarzystwie ;). Ortografia ma tylko 3 poziomy
4. Diagram
Klasyczny diagram. Jak opracujesz metodę to wygrasz nawet 4 poziom, który w tej grze jest najwyższym poziomem.
Podsumowanie
Grę polecam wszystkim intelektualistom, umysłom ścisłym, matematykom, informatykom itp. Na pewno pomoże im rozwinąć chociaż w pewnej części umysł, zwiększyć ilość połączeń mózgowych. Za 20 zł zestaw 16 ciekawych gier to rozsądna cena. Powodzenia w rozwijaniu umysłu jeśli już się zdecydowałeś! Połamania synaps…
Plusy
- Nieograniczona liczba zadań
- Rozsądna cena
Minusy
- Wykresy postępu dla ćwiczeń nierealistyczne