Twierdza Warchest
Dodano dnia 14-03-2008 14:54
Twierdza Warchest (Stronghold Warchest) należy do klasycznych gier strategicznych. W skład pakietu wchodzą dwie wcześniejsze edycje Twierdzy. Jedną z nich jest pierwsze wydanie z serii, czyli Twierdza (wersja Deluxe wraz z dodatkiem Excalibur Pack ) z 25 nowymi mapami oraz opcjami: inwazji i oblężenia. Drugą częścią jest Twierdza Krzyżowiec wzbogacona o nową kampanie typu skirmish, ponad 20 nowych map i 5 nowych wrogów.
Jeśli ktoś nie grał wcześniej w Twierdzę, krótko wyjaśnię o co chodzi. Wcielamy się w postać Lorda, który ma do dyspozycji swój zamek, żołnierzy (włóczników, łuczników, kuszników, wojowników pałkarzy, konnych rycerzy itp.) i wolnych kmieci, którym Lord przydziela do pełnienia określonego zadania np. czyni go drwalem, plantatorem, inżynierem, czy żołnierzem. Lord ma do dyspozycji materiały potrzebne do funkcjonowania osady. Z materiałów powstają budynki osady takie jak spichlerz, koszary, plantacje żywności, kościoły czy domy dla kmieci. Budynki i obiekty wojskowe możemy swobodnie rozbudowywać, oczywiście jeśli wystarczy nam materiału i ludzi potrzebnych do obsługi budowy. Oprócz budowli obsługujących mieszkańców osady dysponujemy niesamowitą różnorodnością drewnianych i kamiennych obiektów obronnych począwszy od palisad, przez mury, baszty, wieże, skończywszy na bramach. Umocnienia te mogą być chronione są przez smolne rowy, wilcze doły, fosy, balisty, czy obrońców polewających wroga wrzącym olejem. Atakujący mają za to do dyspozycji katapulty, tarany lub inżynierów podkopujących umocnienia przeciwnika. Celem Lorda jest wypełnienie misji, którą może być stworzenie i dostarczenie królowi broni, odparcie wrogiego najazdu czy zdobycie twierdzy nieprzyjaciela.
W Twierdzy Delux (Stronghold Delux) mamy do dyspozycji następujące opcje: walki, opcje ekonomiczne czy edytowanie map. Walcząc możemy rozgrywając kampanie, przeprowadzając oblężenie lub inwazję oraz możemy grać z przyjaciółmi poprzez sieć. W opcjach ekonomicznych możemy prowadzić misje i kampanie ekonomiczne oraz prowadzić swobodne budowanie nie zważając na czas - jest to dobra pozycja dla początkujących graczy, gdyż pozwoli dobrze zapoznać się z tajnikami gry przed podjęciem kampanii wojennych. Natomiast w edytorze map można tworzyć od podstaw mapy do nowych przygód.
W Twierdzy Krzyżowiec (Stronghold Crusader) możemy wyruszyć na krucjatę (dwie możliwości do wyboru: 50 lub 30 misji w krucjacie), kampanie odwzorowanie na wydarzeniach historycznych (do wyboru cztery kampanie, każda ma po kilka misji do wypenienia), możemy budować od podstaw własny zamek, grać przez sieć z przyjaciółmi lub tworzyć własne mapy.
Wymagania Twierdzy Warchest nie są duże. Wystarczy nam system Windows 98 lub nowszy, procesor 300 MHz, pamięć RAM 64 MB, dysk twardy 850 MB, karta graficzna 4 MB(kompatibilna z DirectX 7.0, tak jak i karta dzwiękowa), a do gry przez Internet potrzebujemy modemu 56 Kbp/s. Gra dostępna jest w polskiej wersji językowej. Lektor gry prowadzi nas przez misje i początkowo jest bardzo pomocny, gdyż wyjaśnia tajniki gry. Jego powiedzonka bywają bardzo zabawne umilając czas gry. Podkład muzyczny jest wzorowany na łagodną muzykę średniowieczną, dzięki czemu można skoncentrować się na samej grze. Grafika, biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy jest przestarzała. Myślę jednak, że zapalonym graczom nie będzie ona przeszkadzała, gdy już skoncentrują się na samej grze. Produkcja ta bowiem potrafi wciągnąć. Przygotowywanie się do obrony zamku i budowa umocnień może być świetną zabawą, przy czym musimy dbać o pokarm dla ludności, chronić ją przed atakami dzikich zwierząt, zapełniać skarbiec, utrzymywać autorytet władcy wśród poddanych. Tak samo emocjonujące może być szykowanie się do ataku i wymyślanie strategii podboju nieprzyjaciela. Jednak trzeba powiedzieć, że z czasem gra może się znudzić. Niektóre misje bywają monotonne, a gdy już opanujemy podstawy gry pokonanie przeciwnika na poziomie normalnym lub trudnym jest już tylko kwestią czasu, przez co gra robi się przewidywalna i traci swój początkowy urok. Kolejnym minusem Twierdzy jest jej wiek. Światowa premiera miała miejsce w 2003 roku, a polska trzy lata później, więc gra nie jest pierwszej świeżości. Jeśli jednak kogoś kręci konstruowanie i obleganie zamków, to może śmiało sięgnąć po Twierdzę Warchest, bo jest to gra stworzona waśnie dla fanów takiego rodzaju przygody.
Plusy
- wielość misji, kampanii i map
- bardzo małe wymagania gry
- ciekawe wprowadzenia do misji
- perfekcyjny lektor
Minusy
- po pewnym czasie gra się nudzi
- wiek gry
Brak obrazów powiązanych z tą grą.