Ford Street Racing
Dodano dnia 25-06-2008 19:56
Na początek trochę historii: pierwsza gra z serii Ford Racing ukazała się w 2001 roku. Niestety dla twórców [Empire Interactive i Take-Two], gra okazała się być średniej klasy publikacją, ocenianą dość kiepsko przez użytkowników i krytyków gier. Gra była krytykowana za prawie wszystko, począwszy od tandetnej grafiki, przez beznadziejną sztuczną inteligencję oponentów, aż po główny pomysł gry, jakim było umieszczenie w niej tylko i wyłącznie samochodów Forda.Tyle, jeśli chodzi o historię, ale jak wiadomo lubi się ona powtarzać. Po grze wydanej w roku 2006 można by oczekiwać bardzo wiele, ale nie w tym wypadku. Ford Street Racing nie wnosi zbyt wiele nowości. Jak każda gra, ma swoje plusy i minusy. Czas je wymienić.Na start - omówienie rodzajów wyścigów i trybów gry.Pierwszy z góry Quick Race, czyli szybki wyścig, zabierze nas na dowolną trasę, dowolnym samochodem. Celem jest zmiażdżenie konkurencji.Solo Racing [wyścigi solo] - Single Race to praktycznie to samo, co Quick Race, tyle że z pełnią możliwości wyboru typu wyścigu, wozu, trasy, trudności, ilości okrążeń itd., czyli pełen wybór.Oto dostępne wyścigi:- Standard Race - typowy wyścig wielookrążeniowy; przekrocz linię mety jako pierwszy, żeby wygrać;- Elimination - podchodzi bardzo pod Lap Knockout z NFS'ów z tą różnicą, że z każdym okrążeniem odpadają 2 auta;- Time Trial - typowy wyścig z czasem; celem jest przebicie czasu docelowego widocznego z lewej strony w polu TARGET;- Duel - dosłownie pojedynek; wyścig z jednym oponentem na wybranej trasie; startujemy 300m za przeciwnikiem i celem jest wyprzedzenie go oraz utrzymanie przewagi aż do mety; wóz oponenta będzie taki sam jak nasz;- Overtake - dość nietypowy typ wyścigu; celem jest wyprzedzenie określonej liczby wozów na trasie z tej samej klasy w ograniczonym czasie; za czyste wyprzedzanie [tzn. bez kolizji z innymi wozami] dodawany jest czas; w zależności od wybranego poziomu trudności, ilość wozów do wyprzedzenia i zręczność oponentów będą się różnić; na starcie dostajemy minutę i 21 sekund dodatkowego czasu za każde 3 czysto wyprzedzone auta.Sekcja Championship w Solo Racing ma 3 podsekcje, Classic [klasyczne modele Forda z lat 1960-80], Performance [nowsze modele, jak Ford Focus] i High Performance [potwory, jak Ford GT, Shelby GT500 lub Mustang GT-R]. Każda podsekcja to seria czterech wyścigów z siedmioma przeciwnikami. Różnica między Pro, a zwykłą klasą to poziom trudności oponentów.Tutaj kończy się Solo Racing i czas na gwóźdź programu, jakim jest Team Racing, czyli jazda drużynowa.Podsekcje to:Single Race - pojedynczy wyścig z drużyną; typy wyścigów to:- Team Race - standardowy wyścig wielookrążeniowy z członkami drużyny;W tym miejscu należy dodać, że aby wygrać trzeba doprowadzić swój team na prowadzenie, czyli w zależności od ilości członków drużyny na pierwsze 2 lub 3 miejsca; 10pkt. za 1sze, 8 za 2gie, 6 za 3cie miejsce i tak dalej. Wygrana jest zagwarantowana, jeśli pierwsze miejsca są zajęte, ale o rankingu i tak decyduje suma punktów [wyświetlana w prawym górnym rogu ekranu wraz z kolorem teamu], tak że nie ma się co zbytnio przejmować, jeśli nie wszyscy są na czołowych pozycjach.Równie ważną rzeczą jest to, że każdy członek drużyny pełni inną funkcję. Jeden może blokować inne samochody, żeby przyczynić się do utrzymania dobrej pozycji, podczas gdy drugi może pozwolić reszcie teamu na wykorzystanie swojego strumienia aerodynamicznego dla znacznego zwiększenia szybkości [Drafting]. Warto odnotować, że po wykonaniu draftingu wóz z przodu może być draftowany [nie mylić z driftowaniem], co pozwoli praktycznie na pętle niesamowitego przyspieszenia, co z kolei może zwiększyć szanse na wygranie nawet trudnych wyścigów.Problem zaczyna się wtedy, gdy ktoś z drużyny zostaje z tyłu. Wtedy szanse na wygraną zaczynają drastycznie maleć. Można by wtedy pomyśleć, że samemu chciałoby się przejąć kontrolę nad wozem zostającym z tyłu. I tu jest niespodzianka od twórców gry. Można przełączać się między samochodami, żeby przebić się przez konkurencję na czoło stawki. Podczas przełączania, czas na chwile się zatrzymuje i widok przeskakuje z aktualnego wozu do wybranego, który zostaje w tyle. Nie ma się co martwić o wywalczoną pozycję wozu, z którego się przenieśliśmy, bo w utrzymaniu pozycji sztuczna inteligencja jest bardzo dobra. Oczywiście dopóki przeciwna drużyna nie zastosuje draftingu.Wszystko wydaje się dość proste, ale koordynacja 3-osobowego teamu w zaciętym wyścigu może sprawiać znaczące problemy nawet dla dość zaawansowanych graczy lub ogólnie mówiąc - weteranów gier wyścigowych.Dalsza część typów wyścigów dla Single Race w menu Team Racing:- Team Elimination - prawie identyczny typ wyścigu jak Elimination, oprócz tego, że jedziemy z teamem i przynajmniej 1 członek drużyny musi zostać do samego końca, żeby wygrać; z każdym okrążeniem odpadają 2 wozy- Team Duel - również pojedynek, ale z paroma dodatkami - co 2 okrążenia dodawany jest 1 samochód dla każdej drużyny; wyścig składa się z sześciu okrążeń; doprowadź swój team na prowadzenie, żeby zgarnąć wygraną.Podsekcja Team Championship to główna 'kampania' w grze. Są 3 różne mistrzostwa. Classic, Performance i High Performance. Od klasyków po najnowsze supersamochody. Na samym początku startujemy z 13000 [nieokreślonej waluty] i trzeba za tę kasę kupić samochody, bo inaczej nie będzie można wziąć udziału w żadnym wyścigu. Każda klasa, jak i poziom trudności otwiera przed nami większą ilość wozów do kupienia oraz perspektywę większych zysków. Wyższe poziomy, jak Expert, albo Masters są znacznie trudniejsze i ukończenie ich może zająć dużo więcej czasu.Z sekcji Team Racing zostaje jeszcze pozycja Challenges czyli seria wyzwań. Różnego rodzaju wyścigi od prób czasowych do eliminacji drużynowych to nie tylko odpoczynek od Team Championship, ale również możliwość zarobienia dodatkowych kredytów na naprawy lub zakup nowych aut. Można odblokować wyzwania poprzez wygrywanie wyścigów w Team Championship i zdobywanie jak najlepszych lokat w owych seriach.Wielką klapą ze strony Empire Interactive okazuje się Multiplayer, a właściwie jego brak. Jedyna gra wieloosobowa w Ford Street Racing to wyścig z kolegą na podzielonym ekranie.Teraz czas na stronę techniczną gry i podsumowania:Dość szeroki wybór aut daje spore urozmaicenie i ogólnie mówiąc 18 modeli tylko jednego producenta to bardzo dużo.Do grafiki nie można się za bardzo przyczepić - modele samochodów są ładnie odwzorowane, geometria świata też niczego sobie. Twórcy pochwalili się użyciem technologii graficznej HDR [High Dynamic Range - dynamiczne skalowanie intensywności oświetlenia].Model zderzeń jest niestety bardzo nierealistyczny, a zepchnięcie oponentów jest praktycznie niemożliwe.Kolejną rzeczą, która odstrasza, jest miasto duchów, czyli brak ludzi lub chociażby innych samochodów oprócz tych, które ścigają się na torach.Trasy może i wyglądają ładnie, ale są mało oryginalne i szybko się nudzą.Taktyka sztucznej inteligencji, która polega na wbijaniu Twojego samochodu w ściany jest dość wątpliwego sensu, tak samo jak to, że wozy oponentów w ogóle się nie niszczą.Oprawa dźwiękowa pozostawia wiele do życzenia. Odgłosy aut nie brzmią realistycznie, a gra nie ma żadnej muzyki, oprócz tej w głównym menu.Auta prowadzą się dość dziwnie i może się wydawać, że w rzeczywistości mogłoby być znacznie lepiej. Chociaż z drugiej strony jest to symulator, więc model jazdy pozostaje kwestią sporną.
Plusy
- oryginalne tryby gry
- dobrze odwzorowane modele samochodów
- grafika
Minusy
- nierealistyczny dźwięk
- brak muzyki
Brak obrazów powiązanych z tą grą.