Great Invasions: Mroczne Wieki
Dodano dnia 18-02-2007 19:57
Na samym początku trzeba zaznaczyć, że Great Invasions to gra trudna. Czasami bardzo. Wymaga od gracza dużo cierpliwości, skupienia i samozaparcia. Fani CS czy fify nie mają tutaj czego szukać. Oferuje ona tak dużą ilość opcji, że przeczytanie instrukcji staje się nieodzowne.
Great Invasions jest czystą postacią gry strategicznej, najbardziej rasowym przedstawicielem swojego gatunku. Wszystkie aspekty poza planowaniem i strategicznym mysleniem zostaly sprowadzone do minimum.
Rozgrywka polega na kierowaniu wybranym narodem lub grupą powiązanych państw na przestrzeni około 700 lat. Czas akcji to lata 375 - 1066 naszej ery. Pokierować możemy ponad 80 nacjami, jednocześnie nawet 10 (co jest dużą nowością na rynku gier PC).Sterować możemy narodami nie tylko tak znanymi jak Brytowie czy Rzymianie, ale też takmi jak Ostrogoci czy Wizygoci. Standardowo mamy do rozegrania główną kampanię i kilka mniejszych scenariuszy, jest także tryb gry wieloosobowej. Dużym atutem jest wierne odtworzenie tła historycznego i wydarzeń występujących w grze. Sztab historyków zatrudnionych do pomocy przy tworzeniu fabuły nie próżnował.150 wydarzeń i 3700 najważniejszych postaci tamtych czasów robi duże wrażenie. Podział na 4 tryby – dyplomatyczny, militarny, religijny i administracyjny bardzo utrudnia rozgrykę i wymaga mocno podzielonej uwagi, gdyż każdy aspekt jest niezwykle istotny.
Ważnym elementem jest religia. Najbardziej wpływowymi wyznaniami są chrześcijaństwo oraz islam. Przynależność do poszczególnej wiary daje nam dużo możliwości ale prowadzi też do konfliktów na tle religijnym.
W kwestii militarnej zróżnicowanie oddziałów także zadowala. Mamy do dyspozycji m.in. lekką i ciężką piechotę, jazdę, łuczników. W sumie do dyspozycji gracza oddano 26 rodzajów jednostek - 20 lądowych i 6 wodnych. Charakteryzują i określają je konkretne cechy, takie jak wartość ataku, wytrzymałość etc. Ważną rolę odgrywają dowódcy, scharakteryzowani 10-stopniową skala umiejetności wojskowych i przebiegłości.
Jednostki mogą swobodnie przemieszczać się pomiędzy krainami, kierowanie nimi jest niezwykle proste. Bitwa i jej obraz został przedstawiony za pomocą małego ekranika wyświetlanego u dołu ekranu, pokazującego dwóch walczących wojowników i statystyki całej armii podczas potyczki. poszczególne krainy, zamki, garnizony i twierdze możemy swobodnie podbić, oblegać, spalić, zaanektować. Pełna dowolność.
Handel i zdobywanie surowców wymaga dużego nakładu pracy. Zdobycie złota - najważniejszego z nich - wymaga prowadzenia odpowiedniej polityki, zarządzania skarbem państwa, ale też dobrym rozplanowaniem grabieży i wypraw : )
Graficznie gra jest na pierwszy rzut oka stylizowana na hit Europa Universalis. I faktycznie, roznice sa naprawde niewielkie. Grafika jest sprowadzona do niezbędnego dla stratega minimum – polecam obejrzenie screenów. Podobnie muzyka, która jest typowa dla gier strategicznych - niczego odkrywczego twórcy nie wymyślili. Przejrzysty interfejs pozwala w miarę dobrze panować nad rozgrywką.
Multiplayer w ogranicza się do czterech graczy, mogących bawić się przez LAN lub internet.
Możliwości i zasoby tej gry są ogromne i żadna recenzja nie oddaje tego, co gra zawiera.
Plusy
- grywalność
- niskie wymagania sprzętowe
- ogromna ilość możliwości
Minusy