Urban Terror
Dodano dnia 11-11-2010 13:24
WSTĘP
"Urban Terror" to darmowy FPS, stworzony do rozgrywek online. Początki "Urban Terror" sięgają roku 1998, kiedy to był on dodatkiem do "Quake III Arena" i nie był samodzielną grą. Przez kolejne lata tytuł był ciągle rozwijany, aż do obecnej wersji 4.1, który to jest już calkiem osobną grą. Na horyzoncie widać już jednak następcę obecnej wersji, będzie to "Urban Terror HD", którego można się go spodziewać przed świętami. Jak zapowiadają twórcy, będzie w wiele udoskonaleń: poprawiona będzie grafika, dodane nowe modele broni, a także mapy.
URT, bo tak w skrócie nazywany jest on przez graczy, łączy elementy "Quake III", "Unreal Tournament" oraz "Counter Strike". Jednak dynamizm gry oraz jej realizm, daje jej przewagę nad wymienionymi grami. URT oferuje wiele trybów rozgrywki, począwszy od tych najbardziej popularnych jak "Capture The Flag" (CTF), "Team Survivor" (TS), jak również "Bomb Mode" (BM, znany głównie z CSa), "Team Deathmatch" (TDM), "Follow The Leader" (FTL) oraz "Capture and Hold" (C&H).
WYMAGANIA
Sama gra nie ma wygórowanych wymagań technicznych i spokojnie można w nią grać na jednordzeniowych procesorach i starszych kartach graficznych. Osobiście zaczynałem swoją rozgrywkę na athlonie 3200+ oraz GF FX5600 i nie było najmniejszych problemów z przycinaniem się albo słabą jakością. Problemem nie jest też "pamięciożerność", 1 GB na dobry początek w zupełności wystarczy. "Urban Terror" pobiera w granicach 100MB. Waga gry również nie stanowi problemu, w zależności od ilości dodatkowych map, waha się w granicach 700 MB w podstawowej wersji do 1 GB w przypadku dużych ilości niestandardowych map. Do rozgrywek potrzebujemy oczywiście łącza internetowego, które również nie musi być super szybkie, byle było stabilne.
OPIS
Jak już wspominałem, cechą tej gry jest niewątpilwie dynamizm. Najbardziej dostrzegalny jest on w trybie CTF ("Capture The Flag"), gdzie każdy gracz po swojej śmierci czeka od kilku do kilkunastu sekund na to, by odrodzić się od nowa i ponownie wkroczyć na pole walki. Odpowiednia współpraca drużyny również nadaje grze więcej dynamizmu, gdyż skoordynowane akcje każdego z członków zespołu potrafią zrobić niezłe zamieszanie w szeregach przeciwnika, a co za tym idzie, akcja zaczyna sie rozwijać. Samo poruszanie się w grze jest bardzo dynamiczne, możemy robić ślizgi na kolanach, a także zabawić się w parkour, ponieważ URT pozwala na potrójne odbijanie się od ścian, dzięki czemu jesteśmy w stanie wskoczyć na wyższe elementy. Oprócz tego, mamy też możliwość podciągania się w przypadku złapania sie krawędzi. Z tym elementem nie spotkamy się w pierwszym lepszym FPS. Dużym atutem URT'a jest także realizm, który objawia się nie tylko wykonaniem i odwzorowaniem broni, ale również realistycznymi obrażeniami. Gracz może zostać ranny osobno w tors, w ramię albo w nogi. Trafić przeciwnika można we wszystkie te rzeczy naraz. W każdym z tych przypadków niezbędne jest opatrzenie ran, bo bez tego prędzej czy później, zależnie od obrażeń, po prostu się wykrwawimy. Nie możemy też zapomnieć o tym, że mamy ograniczony poziom staminy, która pozwala nam na skakanie oraz bieganie. Jeśli jej zabraknie, nie będziemy mogli wykonywać tych czynności do czasu jej zregenerowania (trwa to około kilku sekund, jeśli będziemy stali w miejscu). Zwiększenie naszych obrażeń również powoduje spadek staminy, jednak w tym przypadku nie możemy już jej zregenerować odpoczynkiem, jedyną naszą szansą jest kolega z drużyny, który będzie posiadał ze sobą apteczkę.
EKWIPUNEK
Gracz ma do wyboru wiele świetnie odwzorowanych broni, poczynając od pistoletów typu Beretta albo Desert Eagle, poprzez granaty dymne oraz odłamkowe (w wersji HD mają pojawić się również hukowe), lekkie karabiny maszynowe typu M4, ciężkie karabiny maszynowe, karabiny snajperskie, a nawet granatnik. Isteniej też możliwość dobrania drugiej automatycznej broni o słabszej mocy. Oprócz tego, możemy wybrać również odpowiednie uposażenie naszej postaci. Będzie to hełm (dzięki niemu jednorazowe trafienie nas w głowe nie spowoduje naszej śmierci, dopiero dwukrotne), kamizelka kewlarowa (będzie ona zabierała więcej staminy przy biegu, jednak przeciwnik będzie musiał trafić nas przynajmniej 4 razy by nas zabić, bez niej jedynie 3), apteczka (pozwala jednak tylko na leczenie współgraczy), laser (zmniejsza rozrzut broni oraz ułatwia celowanie), tłumik (zmniejsza rozrzut i wycisza broń), dodatkowa amunicja, a także noktowizor (umożliwia widzenie przez dym). Oczywiście nie możemy wybrać wszystkich tych rzeczy, mamy możliwość dobrania zestawów np. lekki karabin maszynowy, pistolet, hełm, kewlar oraz laser (najczęściej spotykany zestaw). Wybór ekwipunku jest jednak sprawą indywidualną, więc tę kwestię pozostawiam otwartą.
ROZGRYWKI
Istenieją setki publicznych serwerów, na których każdy może pograć i poćwiczyć z innymi graczami, w każdym trybie i na dowolnej mapie. Dla bardziej doświadczonych i wymagających zawodników stworzono ligii oferujące możliwość rywalizowania z ludźmi z całego świata. Do najbardziej popularnych lig należą: Urban Zone oraz ClanBase. Rywalizacja odbywa się przy jasno określonych zasadach. Do wyboru w ligach mamy jedynie 2 tryby, jest to "Capture The Flag" oraz "Team Survivor", gdzie rywalizujemy 5vs5. Obecnie mamy możliwość rywalizowania z ok. 50 innymi klanami. Oczywiście wszyscy są podzieleni na dywizje, względem poziomu swojej gry. Zainteresowanych odsyłam do linków podanych poniżej.
PODSUMOWANIE
Wszystkich, których powyższa recenzja choć trochę zainsteresowała, ostrzegam, że gra jest bardzo wciągająca i szybko uzależnia. Sam włączyłem ją tylko po to, żeby zobaczyć co oferuje, obecnie od 3 lat spotykamy się codziennie :) Dla osób, które lubią FPS, gra ta jest bardzo ciekawą alternatywą.
Przydatne linki:
http://www.urbanterror.info/news/home/ - oficjalna strona URT'a, z której można pobrać grę
Plusy
- Grywalność
- Dynamizm
- Realizm
- Duży wybór trybów
- Niskie wymagania sprzętowe
Minusy
- Brak antycheata (zapowiadana wersja HD ma posiadać wbudowany system antycheat skoordynowany z paszp