Wiedźmin
Dodano dnia 21-08-2007 15:15
Mawia się, że wino im starsze tym lepsze. Miejmy nadzieję, że tak jest również w przypadku polskiej produkcji cRPG firmy CD Projekt Red Studio pod tytułem "Wiedźmin". Tym razem będzie nam dane wcielić się w rolę tytułowego wiedźmina, chwycić mocno za miecz i walczyć o swoje przetrwanie jako płatny zabójca bestii, obrońca uciśnionych i słabych. Gra jest wzorowana na powieści Andrzeja Sapkowskiego, jednak jej fabuła sporo odbiega od tej książkowej. Wiedźmini jako dzieci byli zabierani rodzicom na specjalne przeszkolenie, podczas którego zostawali poddawani mutacjom oraz wszelkim mrocznym próbom wytrzymałości na ból i trucizny. Spośród nich tylko nieliczni zdawali test. Geralt, bo tak ma na imię nasz główny bohater, to osoba, która została wyszkolona do walki z potworami, posiadająca zdolność władania specjalnym ekwipunkiem, jest też o wiele zwinniejszy, szybszy i wytrzymalszy niż zwyczajny człowiek. Nie obce są mu również tajniki magii.
Prace nad grą rozpoczęło w 2004 roku Red Studio firmy CD projekt. Znawcy rynku początkowo uważali, że nowo powołany zespół, który nie jest ze sobą zgrany nie podoła zadaniu i że projekt z góry skazany jest na niepowodzenie. Studio by nie tracić czasu na tworzenie żmudnego silniku graficznego gry, zakupił go od innych twórców tego typu gier. Silnik graficzny,,Aurora”,,,Karma” i,,Rag Dol” były wykorzystywane w takich hitach jak TES: Oblivion, NVN 2 i Gothic 3, a co za tym idzie możemy spodziewać się grafiki takiego typu jak w wyżej wymienionych produkcjach. Wszystko zostało jednak przerenderowane i wygląda nawet o wiele lepiej. Świat gry jak i jej lokację są bardzo klimatyczne, zmienne warunki pogodowe, pory dnia. Na wysokim poziomie stoi też fizyka przedmiotów martwych, a co za tym idzie otaczający nas świat wygląda bardzo naturalnie, zabite przez nas postacie będą upadać realistycznie i za każdym razem nieco inaczej. Interfejs gry ma być bardzo przyjazny dla użytkownika, przejrzysty i w miarę prosty. Warto też wspomnieć o oprawie muzycznej, za którą w grze odpowiada Adam Skorupa, podczas gdy będziemy spokojnie przemierzać świat gry, będzie nam przygrywać spokojna celtycka, trochę orientalna i oczywiście, po krótce słowiańska muzyka. Ostrzejsze kawałki usłyszymy podczas walk z wrogami oraz podczas pojedynków z bossami. I to tyle odnośnie technicznej strony gry. Teraz zajmijmy się samą rozgrywką.
W wiedźminie będziemy mieli do czynienia z niezwykle ciekawym systemem walki, styl ataków trzeba dobierać w zależności od wroga, z jakim przyjdzie nam walczyć. Trening wiedźmiński polega na nauce jak najlepszego unikania ciosów, ich parowania. I tak też będzie w grze. Rozwijać będziemy trzy grup ataków: szybki, wolny, a mocniejszy oraz anty-grupowy. Nasz bohater wraz ze zdobywaniem kolejnych punktów doświadczenia będzie rozwijał uniki i parowanie, które będą w grze automatyczne. Przed walką będziemy musieli ułożyć sekwencję ciosów, a w trakcie walki ciosy będziemy musieli zatwierdzić kliknięciem, jeżeli trafimy w odpowiednim momencie zadamy krytyczne obrażenia. Oczywiście podczas walki z wrogami, będziemy mogli użyć też niekonwencjonalnych metod walki, jakimi są wiedźmińskie magiczne znaki dzięki to, którym będziemy mogli na przykład rozpalić swój miecz, którym dzięki temu będziemy zadawać więcej obrażeń. Istnieje też opcja dobijania wrogów. Oczywiście w grze będzie dostępnych o wiele więcej znaków, w tym znaki obronne. Ale na ten temat na razie nie wiadomo nic więcej.
Ciekawą sprawą są też eliksiry. Z tego względu, że misję możemy rozgrywać nocą została wprowadzona mikstura, dzięki której będziemy mogli widzieć w ciemności podobnie jak przez termowizor. Eliksiry są jednak truciznami i nie możemy ich nadużywać, a i przedawkowanie może skończyć się nieciekawie, czyli po prostu śmiercią. By zniwelować skutki ich działania możemy udać się na spoczynek lub oczyścić się przez medytację.
Na początku bohater był przedstawiany wyłącznie w jednym stroju, co sugerowałoby to, że nie będą dostępne w grze zbroje. Jednak te pogłoski zostały zdementowane, a twórcy gry przedstawiają bohatera w jednym stroju chcąc zbudować jego medialny wizerunek, z którym będzie kojarzony. Tak, więc trafimy też na kilka rodzajów zbroi jak i uzbrojenia. Trzeba też wspomnieć, że Geralt nosi cały czas na plecach dwa wiedźmińskie miecze jeden srebrny na potwory wrażliwe na tą stal i jeden niezwykle wytrzymały miecz zrobiony z kruszcu meteorytu, którymi przyjdzie zmierzyć się z hordami wrogich bestii i wrogo nastawionymi osobnikami. Co jednak nie oznacza, że nie będzie można ich ulepszać jak i znaleźć lepszego wyposażenia.
Gra będzie nieliniowa, co za tym idzie możliwe będą trzy zakończenia gry, które będą związane ściśle związane z tym jak będziemy postępować. Dużą rolę w postępowaniu bohatera będą miały aspekty moralne. Tak, więc gdy na fortece wiedźmińską Kaer Morhen napadnie horda wieśniaków, a jednego z nich zdołamy pojmać, będziemy mogli puścić go wolno, zabić, co jednak nie przyniesie nam większych korzyści, po genewsku wydobyć z niego informacje lub wydobyć je, ale w troszkę mniej dyplomatyczny sposób. A często zdobycie wieści będzie nam się bardzo opłacało, bo może się okazać, że bliskiej nam dziewczynie grozi niebezpieczeństwo a my zdołamy ja ocalić, a ona za to da nam... da nam ważne informacje;). Po wylądowaniu na kontynencie, co by zaprzeczało temu, że bohater umarł jak to twierdzi zakończenie wiedźmińskiej sagi, przyjdzie nam stanąć w obronie ludności Kaer Morhen, na którą napadli nieznani sprawcy. Kontynent Północnych Królestw, które do tej pory walczyły ramię w ramie, a teraz obróciły się przeciwko sobie, jest pogrążony w ciemnościach, wyniszczony po niedawno zakończonym konflikcie, z Nilfgaardem, a na drogi znów powróciły przerażające bestie, przed którymi ktoś musi obronić tutejszą ludność. Geralt będzie musiał stawić czoła wrogom i zarazem starać się odzyskać siebie, gdyż jego podróż w nieznane sprawiła, że zatracił swoją osobowość i nie pamięta wielu rzeczy ze swego dawnego życia. Świat przedstawiony w grze nie będzie jednak baśniowy, fantastyczny i kolorowy, jaki możemy zobaczyć w innych grach. Tu świat będzie pełen okrucieństwa, brutalności, przemocy i zła. Sami nie będziemy do końca pewni czy to, co czynimy jest dobre czy złe. Nie będzie miejsca na sentymenty a bohater żeby przetrwać będzie musiał szybko odnaleźć się w całym chaosie otaczającego go świata.
Pozostaje tylko jedno najważniejsze pytanie. Kiedy produkcja ujrzy światło dzienne? Obecnie wydanie gry planowane jest na 26 Paździenika b.r., a nam pozostaje tylko czekać i mieć nadzieję, że termin wydania gry nie ulegnie zmianie.